Over de stichting

Sjieka’s verhaal

Foto van Sjieka
Mijn naam is Sjieka van Rooijen, beeldend kunstenaar, initiator en oprichter van STERK-STRONG. Ik vervul het huidige voorzitterschap met daaraan gekoppeld de uitvoeringsorganisatie met als doel de projecten te realiseren.

Hoe ben ik hiertoe gekomen?
In het NRC las ik een interview (2002) met de inmiddels overleden Andries van Dantzig. Deze kopte met ‘Mijn missie is geslaagd, kindermishandeling staat op de politieke agenda’. Dantzig, psychiater en voorzitter van RAAK, (Reflectie Aanpak Actiegroep Kindermishandeling) begreep niet dat de politiek in Nederland zo weinig aandacht had voor kindermishandeling, terwijl minstens 1 kind per week hierdoor de dood vindt. Hij noemde hierin ook het getal van 50.000 kinderen die dagelijks blootstaan aan mishandeling. (Dit cijfer ligt nu tussen de 100.000 en 200.000). Mijn eerste reactie was: ‘Hier!…bij ons in Nederland? Hoe is dit in Godsnaam mogelijk, hoe kan het bestaan, dit gebeurt gewoon ‘naast mij’!’ Kortom Dantzig sloeg in als een bom en ik ben in actie gekomen. Geïnspireerd en in navolging op Dantzig is de (STERK-STRONG) missie geboren.

Grondprincipe:
Kinderen en jongeren middels lesprogramma’s op scholen benaderen en informeren over het bestaan van de ’54 Parels’ van het IVRK. (Internationaal Verdrag Inzake de Rechten van het Kind). Zij zijn de wereldburgers van NU en de (ouders) toekomst. Hierin ligt een enorme winst te behalen voor hen die straks gaan komen als de nieuwe aardbewoners op deze prachtige planeet. Zij zullen zich in een veilig nest weten te bevinden ‘omdat wij dat dan kunnen’. De rechten van het kind en mens zijn als een vanzelfsprekendheid ingeburgerd en genetisch geëvolueerd. U denkt ja toe maar, maar waarom niet?

Naast STRONG, woon en werk ik als kunstenaar in Amsterdam. Ben breed georiënteerd en verwonder/ bewonder met volle teugen het indrukwekkende scala aan fauna en flora, cultuur, architectuur.

Neem contact op met Sjieka: sjiekavanrooijen@stichtingstrong.nl

Verhalen:
Lees de andere verhalen van de mensen achter de projecten en initiatieven van STRONG.

Laat van je horen!

Vragen over STRONG en onze projecten?

Neem contact met ons op.